Vragen modelvliegclub Columbia

Modelvliegclub Columbia zit al jaren op een mooie locatie tussen Boxmeer en Sint Anthonis. Helaas lopen ze geregeld tegen ontwikkelingen in de omgeving aan. Dit zorgt voor onrust en kost veel tijd en energie. Daarom heeft de VVD Land van Cuijk onderstaande vragen gesteld aan het college.

Modelvliegclub is een energieke club met enthousiaste leden. Zij beoefenen de modelvliegsport. Dit doen ze op een mooie locatie tussen Boxmeer en Sint Anthonis.

Tot op heden hebben zij vele uren aan vrijwilligers en financiën van de club moeten inzetten om duidelijk te maken dat de ontwikkeling van een landgoed niet passend is zo dicht naast hun club.

De opluchting was groot toen in de voormalige gemeente Boxmeer werd besloten dat de belangen van deze (reeds jaren) gesitueerde club eerst behartigd moesten worden voordat er ontwikkelingen kwamen. Aan een onzekere situatie kwam eindelijk een einde.

We zijn daarom ook erg verbaasd van deze club een mail te ontvangen op dinsdag 7 november. Deze brief is te vinden in de bijlage evenals de nota van wijzigingen zoals die in Boxmeer zijn vastgesteld in 2021.

Wederom zijn ze in diverse gesprekken betrokken, nu met de uitbreiding van Tennet, maar met de optie om na verplaatsing van de club alsnog het landgoed te realiseren.

Als VVD Land van Cuijk staan we open voor alle ontwikkelingen, maar het is van belang om een club niet nodeloos uren en financiën te laten steken in het zorgen voor een handhaving van een bestaande situatie. Een situatie waar zij al jaren voor geen enkele overlast zorgen.

De opties die ze voorgelegd krijgen zijn niet passend en daarnaast zorgen omstandigheden ervoor dat er van ambtenaar wordt gewisseld, waarbij ze dan het gevoel krijgen van voor af aan te moeten beginnen.

Vraag 1

Is het voor de uitbreiding van Tennet noodzakelijk om deze club te verplaatsen?

Vraag 2

Is het college niet ook van mening dat de inzet van vrijwilligers en financiën van een club op deze manier niet moeten worden ingezet.

Zo ja, hoe gaat het college ervoor zorgen dat zij minder ongemakken ervaren van plannen in de omgeving.

Vraag 3

Wordt met de initiatiefnemer van het landgoed ook gekeken naar andere plekken om dit te realiseren?

Vraag 4

De club is bereidwillig om mee te denken. Zij hebben daarom bij de gemeente een bestand ingeleverd wat nodig is. Daarna worden er locaties voorgelegd die niet aan deze voorwaarden voldoen Dat kost de club veel tijd. Het is tevens van belang dat in de afwegingen ook naar de ‘control zones’ van Volkel en Weeze te kijken.

Gaat het college borgen dat dit vanaf nu anders vorm gaat krijgen?

Vraag 5

Wat is de motivatie van onze gemeente om een florerende club te adviseren hun heil buiten de gemeente te gaan zoeken?

Vraag 6

Wat gaat het college doen om de informatievoorziening naar deze club soepeler te laten verlopen?

Vraag 7

Klopt het dat het verplaatsen van een dassenburcht ook een wijze is om de ontwikkelingen van Tennet makkelijker mogelijk te maken?

Vraag 8

Is de wethouder bereid om in gesprek te gaan met deze club? Aangezien dit nu al teveel tijd, energie en geld heeft gekost voor betrokkenen.