Vragen kosten verplaatsing bibliotheek naar schouwburg

Behoorlijk ontstemd lazen wij RIB 116 inzake de verplaatsing van de bibliotheek naar de schouwburg. Een project wat in onze ogen al niet nodig was, wordt nog duurder. U schrijft dat door inflatie (10%) en meerkosten de verhuizing 141.000 hoger uitvalt (dan de €990.000) Er worden flink wat bedragen genoemd en daarmee wordt geschoven. Bedragen die we niet kunnen plaatsen. Daarom hebben wij een aantal vragen geformuleerd aan het College van B&W.

Vraag 1

Een tekort wordt gedekt door de huurkosten vanuit een bedrijfspand in Boxmeer in te zetten als dekking van de extra investering (10 jaar extra huuropbrengsten van Biblioplus ad €4.200)

- Wordt nu een investering gedekt met structurele lasten elders, wat betekent dat over 10 jaar? Met andere woorden, kunt u deze geldstroom nader toelichten?

- Hoeveel personeel maakte in Boxmeer gebruik van de backoffice ruimte?

- Hoeveel personeel wordt in Cuijk gestationeerd in de nieuwe backofficeruimte?

- Welk bedrijfspand is nu in Boxmeer in gebruik door Biblioplus?

Vraag 2

In de RIB wordt aangegeven dat het tekort wordt gedekt door de schouwburg die daarvoor overgebleven verzekeringsgelden inzet. Dit heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente, zo schrijft u. Indirect natuurlijk wel. Mogelijk mag de gemeente de ontstane tekorten weer aanvullen.

- Wat betekent dit voor de financiële positie van de schouwburg? Moeten we straks als gemeente de subsidie ophogen om een daar ontstaan tekort aan te vullen?

- Waarom is er van te voren niet over gesproken om dit geld in te leggen? Hiermee had de bijdrage van de gemeente bij het raadsvoorstel substantieel omlaag gekund.

Vraag 3

Wij zouden graag de financiële voortgang beoordelen. Kunt u ons de voortgangsrapportages van de Stuurgroepbibliotheek/schouwburg doen toekomen?

Zie ook de link op kliknieuws:

VVD en Liberaal LvC boos over hogere kosten verhuizing bieb naar Schouwburg - Adverteren Boxmeer | De Maas Driehoek | Krant en Online (kliknieuwsdemaasdriehoek.nl)