Beschouwingen kaderbrief

Tijdens de bespreking van de kaderbrief heeft de VVD stilgestaan in haar beschouwingen bij een aantal belangrijke zaken voor onze gemeente. We hebben het college meegegeven wat wij belangrijk vinden voor de toekomst.

Inhoud beschouwingen:

Dit wordt dan de eerste keer in onze gemeente Land van Cuijk! Weliswaar geen kadernota, maar een kaderbrief! Ik ga niet meteen met de inhoud beginnen. Ik wil eerst stilstaan bij de bijzondere tijd, waarin wij leven!

Een oorlog die heel dichtbij is en die heel veel menselijk leed veroorzaakt!  Ook wij ervaren de directe gevolgen: vluchtelingen en het huisvesten daarvan, een ongekende inflatie en een energiecrisis wereldwijd! En dan  natuurlijk nog Corona!  Het is allemaal even complex en we kunnen daar als individu of als gemeente Land van Cuijk zelfs maar moeilijk/weinig invloed op uitoefenen!

Maar dat voor onze inwoners individueel het leven is veranderd, is een feit! Lagere koopkracht, een ander leef- en  bestedingspatroon en daarmee ook een ander economisch klimaat voor onze mooie bedrijven.

Ik loop de thema’s van de kaderbrief door:

Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Communicatie blijft altijd moeilijk. Wat je hoort is: “Als mensen het er niet mee eens zijn is er slecht gecommuniceerd!” Zo creëer je natuurlijk altijd twijfel! Feit is, dat altijd goed gecommuniceerd moet worden en dat mag ook met gevoel. Niet afstandelijk, maar begripvol. Altijd bedenken wat het voor een ander betekent. Recent (AZC)hebben we nog moeten constateren dat dit niet gelukt is. Wij realiseren ons dat dat best moeilijk is en laat duidelijk zijn dat vele gemeenten daarmee worstelen. Zie het als uitdaging om de best communicerende gemeente van Nederland te worden. Misschien niet dit jaar, maar dan wel volgend jaar!

Openbare Ruimte

Wij lezen dat er grote vervangingsopgaven liggen. Vervangingsinvesteringen zijn over het algemeen niet zo populair. Wij begrijpen dat ze nodig zijn, maar wij hopen dat het college deze investeringen zo weet vorm te geven dat er sprake is van een duidelijke kwaliteitsimpuls. Maak hier werk met werk en zorg dat ons geld dubbel effect heeft. Wij zijn benieuwd!

Economie, recreatie en toerisme

Er wordt ingezet op een toekomstbestendige economie met sterke samenwerkingsrelaties! Ook hier gaan we een visie opstellen. Mogen wij er vanuit gaan dat het bedrijfsleven en ook vooral het MKB hier nadrukkelijk bij betrokken wordt? En wordt voordat deze visie wordt opgesteld het tijdspad en het te doorlopen proces met de raad gecommuniceerd?

Verder hopen wij dat het project “transitie van midsize centra” zijn vruchten gaat afwerpen.

Voor wat betreft recreatie is er nog veel werk aan de winkel, lijkt ons. Hier ligt een enorme kans voor onze nieuwe gemeente!

Wij roepen het college op om niet zo zeer het beleid van de oude gemeenten onder de loep te nemen, maar  hier juist met een frisse en ruime blik naar te kijken. Dit kan alleen maar positieve gevolgen hebben, ook voor onze inwoners zelf, of misschien juist wel voor die! We zouden graag zien dat het college hier zelf wat meer regie pakt. Graag een reactie.

Sport en Cultuur

Wederom een nieuw beleid. Dit keer het accommodatiebeleid! Clustering en multifunctionele accommodaties wordt gesteld! Wij zijn erg benieuwd aan welke rol het College hier invulling wil geven. Graag uw reactie?

Dat het gebrek aan harmonisatie van het subsidiebeleid op sportgebied steeds nijpender wordt, steeds meer onrust/onvrede veroorzaakt bij sportclubs, moge duidelijk zijn. Wanneer verwacht het college hier duidelijkheid te kunnen geven?

Om het contact met de sport te verbeteren en meer eensgezindheid te creëren in Land van Cuijk dienen wij samen met het CDA een motie in . Het is de motie: Instellen Sportraad! Ik lees het dictum voor:

-          In het najaar van 2022 over te gaan tot het oprichten van een Sportraad voor de gemeente Land van Cuijk, zodat deze raad in 2023 van start kan gaan.

-          Samen met de verenigingen en Sportraad bij aanvang doelstellingen te benoemen.

-          Een eenmalig budget van € 2500,00 beschikbaar te stellen vanuit de algemene reserve voor een pilot voor een Sportraad van één jaar startend in 2023.

-          Eind 2023 deze pilotperiode te evalueren en bij een positieve evaluatie deze Sportraad structureel in de begroting op te nemen.

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Bouwen, bouwen en bouwen! Daar zijn we het wel over eens. Maar hoe dan? Dit begint met de initiatiefnemers! Coöperatie, investeerders, ontwikkelaars en particulieren. Nu al een stijging in de grondprijzen met een weinig tactvolle communicatie dragen er volgens de VVD niet toe bij, dat deze partijen enthousiast worden of blijven. En de koopkracht van onze (toekomstige) inwoner wordt er  niet direct beter op. Helaas vernemen wij nog regelmatig vanuit de initiatiefnemers grote onvrede! Onvrede, omdat alles wel heel traag verloopt, plannen om onduidelijk redenen niet worden goedgekeurd, gebrekkige informatie over wat er nu wel en niet kan! Om nog maar te zwijgen over het geluid dat er na een ontvangstbevestiging van een aanvraag komt ……………. Stil, het blijft angstvallig stil!

Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat het aan transparantie ontbreekt! Er is veel geïnvesteerd in ICT en systemen. Het kan toch niet zo zijn dat er na een X aantal weken niet een seintje over de doorlooptijd kan worden gegeven, een seintje dat in ieder geval voor minimaal contact met onze burgers zorgt.

Monitoring zou hier dus een oplossing kunnen bieden, maar dan op basis van feitelijkheden, waarbij ook wordt aangereikt waarom iets wel of juist niet mag worden gebouwd of simpel met een bericht waarom het langer duurt. Wij horen graag hoe het college dit met het management gaat aanpakken en deze transparantie gaat geven?

En dan de transitie landelijk gebied. Boeren hebben ook afgelopen maandag voor het gemeentehuis staan protesteren. Wat heeft u hen  verteld? Hoe gaan we dit oplossen in onze gemeente Land van Cuijk? Gaat de visie voor het buitengebied het antwoord geven op deze vraag? En wanneer komt u daar precies mee? Hoe staat het Land van Cuijk er in deze voor ten opzichte van de rest van Nederland? Met de juiste keuzes is er volgens ons nog genoeg perspectief te bieden in ons LvC!

Graag uw reactie?

En nu nog andere onderwerpen:

Groots denken en klein doen

We zijn nu een grote gemeente, maar we moeten wel klein blijven denken, we moeten dicht bij onze inwoners blijven staan. Bestuurders en ambtenaren moeten benaderbaar blijven ook voor de kleine vragen. Voorbeelden: het vergeten van de zilveren maandag, het niet betrekken van diverse historische verenigingen bij de nieuwe vlag van onze gemeente. Wij maken ons dus zorgen! Om ons aan te sluiten bij de R8, bedankt collega raadslid, lijkt ons prima en zo kunnen wij van andere vergelijkebare gemeenten vernemen hoe wij dingen kunnen aanpakken.

In Sudwest Fryslan hebben zij het dan over mienskip. Voor de betekenis spreekt u mij maar eens aan, maar verbinden en samenwerken staat centraal.

Het AZC

Natuurlijk gaan wij daar iets over zeggen! Goh wat is daar veel fout gegaan! En wat is dat vervelend! Vervelend voor de vluchtelingen, statushouders en de bewoners. Gaat dat weer goed komen?

Eerlijk, wij hebben daar twijfels over! Maar als we daar iets structureel gaan doen, laten we het dan ook goed doen. Het bestemmingsplan moet worden aangepast! Ook hier kunnen we werk met werk maken. Waarom niet zorgen dat alle spoedzoekers of andere woningzoekenden met een urgentie hier kunnen worden gehuisvest. We horen graag van het college wat nu het plan van aanpak is?

Kwaliteit

Een grote gemeente impliceert ook meer kwaliteit, dit is althans het uitgangspunt, en was ook een van de belangrijkste criteria waarop de oude raden hebben ingestemd met het opheffen van hun oude gemeente. Helaas zien we dit nog niet terug. Veel, veel te veel inwoners klagen over niet adequate afhandeling van vragen en/of weten niet waar ze terecht kunnen. We zeiden het al eerder voorzitter en ook vandaag herhalen we het meermaals. De wijze van communiceren geeft veel onduidelijkheid. We hopen oprecht dat dit een opstartprobleem was.

Maar de opstartfase is geen excuus meer en er worden nu daden verwacht! We realiseren ons dat de arbeidsmarkt om creativiteit in het personeelsbeleid vraagt. Maar alles met dure inhuur oplossen is volgens ons niet de oplossing. Maak onze gemeente een aantrekkelijk werkgever!

We krijgen soms het idee dat er meer mensen vertrekken dan komen. Dat baart ons zorgen. We hebben u eerder al aangeboden dat u bij de raad kunt aankloppen. Wij als VVD willen al het mogelijke doen om dit probleem morgen opgelost te hebben! College, wat is uw reactie?

De kwaliteit van raadsavonden laat wat ons betreft ook te wensen over. Wilt u ons iets te vertellen? Doe het dan op een professionele wijze, die past bij een gemeente van 90.000 inwoners. Maar we moeten daarbij als Raad ook naar ons zelf kijken! De commissie- en raadsvergaderingen duren over het algemeen lang, te lang!

Veel mondelinge vragen (terwijl ze soms al schriftelijk waren gesteld), veel interrupties en veel herhalingen bij het onderbouwen van een standpunt. Kan dit niet anders, vraag ik aan mijn collega raadsleden. Hier moeten we echt aan werken. We vragen het ook van onze organisatie en college. Een goed voorbeeld doet volgen!  Daar ligt een mooie uitdaging voor ons zelf!

Voorzitter, bedankt! Ik wil het hier maar bij houden.