dRaad; het raadsprogramma

Met stemverklaring legt de VVD-fractie duidelijk uit wat er nog beter kan in het raadsprogramma.

Ondanks dat de VVD geen deelnemer is aan de coalitie heeft de VVD er voor gekozen om niet aan de zijlijn te gaan staan maar om constructief deel te nemen aan het proces om tot dit raadsprogramma te komen.

We hebben hierbij de volgende stemverklaring afgelegd:

De VVD Land van Cuijk is tevreden over het voorliggende raadsprogramma. We hopen dat in de uitwerking van het programma alle partijen mee kunnen en mogen blijven doen. In het proces van de totstandkoming van dit programma is dat zeker gelukt, alle partijen zijn gehoord. Het was constructief!

De VVD Land van Cuijk wil in deze stemverklaring twee punten benadrukken:

1.       In het programma wordt gesproken over een ‘gezonde leefomgeving’ bij het hoofdstuk over het buitengebied. De VVD Land van Cuijk wil expliciet uitspreken dat dit niet betekent dat we hiermee onze agrarische ondernemers willen beperken in hun bedrijfsvoering. De discussie over wat een ‘gezonde leefomgeving’ inhoudt is besproken tijdens het proces, maar is nog zeker een onderdeel van een toekomstige discussie. We moeten trots zijn op wat onze regio groot heeft gemaakt en dit is agrifood.

2.       In het programma is in onze ogen te weinig aandacht voor onze ondernemers. De ondernemers, groot èn klein zijn de fundamenten van onze bloeiende regio. Zij zorgen voor werkgelegenheid, zijn goed voor de gemeentelijke financiën en een sponsor voor het verenigingsleven. Het woord ondernemer komt maar 5 keer voor en het woord bedrijven slechts 3 keer en bij de laatste vooral wat ze moeten. Wij willen dit omdraaien: de gemeente MOET ervoor zorgen dat de ondernemers kunnen ondernemen. Er MOET gezorgd worden voor een goed vestigingsklimaat, voor een luisterend oor voor initiatieven en inspelen op mogelijke ontwikkelingen. Niet alleen veel overleggen, maar concreet en praktisch aan hun zijde staan.

Met deze stemverklaring geven wij onze aanvulling op het raadsprogramma. Wij hopen op een raadsperiode waar invulling wordt gegeven aan harmonisatie, initiatieven groot of klein worden gehonoreerd, evenementen en verenigingen kunnen bruisen, ondernemers kunnen ondernemen en innoveren en onze gemeenschap kan zeggen dat het écht goed wonen, werken en recreëren is in de gemeente Land van Cuijk.

Lees hier het volledige raadsprogramma: